
II Warszawska Konferencja Pracy z Młodzieżą odbędzie się 27 października 2025 roku w ADN Centrum Konferencyjnym w Warszawie.
HARMONOGRAM:
8.30-9.00 – rejestracja
9.00-9.30 – oficjalne rozpoczęcie konferencji
09.30-10.30 – wykład otwarcia „Co warto wiedzieć o motywowaniu młodych ludzi” prof. Jacek Pyżalski, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
10.30-10.45 – przerwa kawowa
10.45-12.15 – sieciowanie i networking – prowadzenie Katarzyna Radzikowska i Marcin Mitzner ze Stowrzyszenia Trenerskiego Organizacji Pozarządowych STOP
12.15-13.00 – przerwa obiadowa
13.00-14.00 – panel pn. „pigułki wiedzy”
Mity na temat współczesnego Internetu - Karol Jachymek, Uniwersytet SWPS
Ja i moje granice, czyli pigułka asertywności - Izabela Kobierecka, Ośrodek INTRA
Sztuka spotykania się - Lena Rogowska-Lewandowska, Fundacja Kultury Dialogu
Narzędziownik partycypacji - Mateusz Wojcieszak, Fundacja Pole Dialogu
Emocje w okresie dorastania. Jak wesprzeć młodych ludzi, którzy “poszukują siebie”? - Justyna Lipka, Uniwersytet Śląski
14.00-14.15 – przerwa kawowa
14.15-16.15 – warsztaty tematyczne
Karol Jachymek / Izabela Kobierecka / Lena Rogowska-Lewandowska / Mateusz Wojcieszak oraz zespół Fundacji Pole Dialogu w składzie Ola Wasążnik i Natalia Koziorowicz / Justyna Lipka
Eksperci i ekspertki:
dr hab. Jacek Pyżalski, prof. UAM – profesor na Wydziale Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Pomysłodawca, kierownik i wykonawca ponad sześćdziesięciu międzynarodowych i krajowych projektów badawczych, w tym prestiżowych projektów międzynarodowych tj. ECIP, EU Kids Online, ySkills (Horyzont 2020), Lights4Violence (Horyzont 2020). Reprezentant Polski w czterech pięciu akcjach COST Europejskiej Fundacji Nauki. Autor licznych publikacji, w tym pierwszej na polskim rynku monografii naukowej dotyczącej cyberprzemocy. Wiceprezes Polskiego Towarzystwa Edukacji Medialnej. Członek Rady Centrum Edukacji Obywatelskiej oraz rady programowej Fundacji Orange. Członek Komitetu Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk. Członek Zespołu ds. Przeciwdziałania Uzależnieniom Behawioralnym w Krajowym Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom. Wielokrotnie nagradzany za działalność naukową, m. in. nagrodą im. prof. Tomasza Hofmokla w kategorii „Społeczeństwo Informacyjne” (NASK). Czterokrotnie na liście 100 osób, które przyczyniły się do rozwoju kompetencji cyfrowej w Polsce decyzją Kapituły Polskiego Szerokiego Porozumienia na Rzecz Rozpowszechnienia Umiejętności Cyfrowych (obecnie na Liście Honorowej). Pomysłodawca i redaktor pierwszego w Polsce podręcznika do kryzysowej edukacji zdalnej pt. „Edukacja w czasach pandemii wirusa COVID-19. Z dystansem o tym, co robimy obecnie jako nauczyciele”. Laureat nagrody nagrody specjalnej im. Aliny Margolis-Edelman za wybitne działania na rzecz dzieci.
dr Karol Jachymek - ekspert w obszarze edukacji, kultury młodzieżowej, zmian generacyjnych (zwłaszcza Gen Z i Gen Alpha), komunikacji w (nowych) nowych mediach i trendów w popkulturze. Prowadzi szkolenia i warsztaty dla szkół, instytucji kultury, organizacji pozarządowych i klientów biznesowych z zakresu współczesnych praktyk medialnych, komunikacji międzypokoleniowej (skierowanej zwłaszcza do Gen Z i Gen Alpha) i komunikacji w social mediach (ze szczególnym uwzględnieniem TikToka), a także technik kształcenia na odległość, myślenia projektowego (Design Thinking) i kreatywnych metod warsztatowych. Stypendysta Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej (2013). Współtwórca i wykładowca School of Ideas Uniwersytetu SWPS – nowoczesnego kierunku służącego projektowaniu innowacji społecznych i biznesowych. Pracował m.in. dla Banku Millenium, SAS, Centrum Nauki Kopernik, Centrum Edukacji Obywatelskiej, Fundacji Szkoła z Klasą, Mazowieckiego Instytutu Kultury, Narodowego Centrum Kultury, NASK, Uniwersytetu Dzieci, Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego i Centrum Cyfrowego. Autor książki „Z nosem w smartfonie. Co nasze dzieci robią w internecie i czy na pewno trzeba się tym martwić?”.
Izabela Kobierecka - psycholog, konsultant i trener. Współpracuje z Ośrodkiem Intra, gdzie tworzy i prowadzi szkolenia dla biznesu, organizacji pozarządowych i placówek oświatowych. Od blisko 20 lat specjalizuje się w prowadzeniu szkoleń z zakresu umiejętności przywódczych, doskonaleniu umiejętności asertywnościowych w zarządzaniu zespołem, asertywnej komunikacji, rozwiązywania konfliktów, efektywności osobistej, radzenie sobie z trudnymi sytuacjami interpersonalnymi. Posiada doświadczenie z zakresu: train the trainer, uczeniu umiejętności coachingowych, delegowaniu, wspieranie rozwoju efektywności zespołów, budowanie trwałych kontaktów z klientami. Od 2008 roku Członek Rady Programowej Intry i trener w Szkole Trenerów Biznesu Intra Biznes. Opiekun czterech edycji szkoły.
Lena Rogowska-Lewandowska – trenerka i animatorka kultury. Absolwentka Akademii Teatralnej w Warszawie, Wydziału Filozofii UW, Gender Studies, Akademii Treningu Antydyskryminacyjnego oraz Zaawansowanej Szkoły Facylitacji Społecznej. Certyfikowana trenerka pierwszego stopnia STOP. Trenerka równościowa, facylitatorka, animatorka kultury. Prowadzi warsztaty antydyskryminacyjne, komunikacji (w tym komunikacji międzykulturowej), facylitacji, wystąpień publicznych, storytellingu i inne. Współtworzyła projekt „Warszawa włącza” – warsztaty antydyskryminacyjne dla urzędniczek i urzędników m.st. Warszawy. Współpracuje z instytucjami (biblioteki, domy kultury, szkoły, urzędy) ucząc prowadzenia działań włączających, wielokulturowych i integrujących lokalne środowiska. Autorka innowacyjnych materiałów edukacyjnych, scenariuszy i publikacji z zakresu komunikacji, przeciwdziałania dyskryminacji i działania na rzecz zmiany społecznej. Pomysłodawczyni działań z obszaru sztuk społecznych. Angażuje w nie grupy ludzi w małych i dużych miejscowościach, szkołach, ośrodkach dla cudzoziemców, zakładach poprawczych, szpitalach. Używa narzędzi facylitacyjnych i perfomatywnych (storytelling, spoken word, video, muzyka, teatr). Swoje projekty realizuje w kraju i za granicą. Laureatka nagród m. st. Warszawy za najlepszy projekt edukacji kulturalnej, stypendystka m. st. Warszawy. W 2014 roku uhonorowana dyplomem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Mateusz Wojcieszak - prezes zarządu Fundacji Pole Dialogu. Ukończył studia magisterskie na wydziale Prawa Uniwersytetu Warszawskiego, koordynator i główny prowadzący działania merytoryczne w projektach dotyczących partycypacji w Fundacji Pole Dialogu, w tym Warszawski Panel Klimatyczny, Narady Obywatelskie o Klimacie, Raporty o stanie gmin, narady obywatelskie w Lublinie i Piastowie. Mocno zaangażowany w warszawski budżet obywatelski - koordynował działania edukacyjne dot. budżetu obywatelskiego w szkołach na Targówku i we Włochach w ramach programu Edukacja o budżecie partycypacyjnym w szkołach. Tworzył projekt Szkolny Budżet Partycypacyjny. Zaangażowany w działania w organizacji zrzeszającej organizacje zajmujące się partycypacją na świecie: People Powered. Prowadzi szkolenia z zakresu wykorzystywania narzędzi partycypacji społecznej podczas wydarzeń branżowych, w ramach People Powered oraz na zlecenie instytucji i gmin.
Natalia Koziorowicz – trenerka, pracownica młodzieżowa i działaczka feministyczna. Absolwentka zarządzania dziedzictwem kulturowym na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego. Zawodowo zajmuje się partycypacją młodych osób. Przez ponad dwa lata współtworzyła Zespół Polityki Młodzieżowej w Centrum Komunikacji Społecznej m.st. Warszawy. W Polu rozwija Szkolne Budżety Obywatelskie koordynując i wspierając wdrażanie metody w wielu miastach m.in. w Warszawie, Bydgoszczy i Lublinie. Podczas szkoleń skupia się na perspektywie osób uczestniczących i dopasowuje plan do potrzeb grupy. Zwolenniczka edukacji pokojowej. Praktyczka komunikacji bez przemocy.
Ola Wasążnik – koordynatorka projektów w dziale Społeczności Fundacji Pole Dialogu, w których diagnoza lokalna stanowi jedno z podstawowych narzędzi działania (m.in. Projekt Włącznik, Szkoła w Sąsiedztwie). Obecnie koordynuje projekt Włącznik – tworzenie przestrzeni dla młodych warszawiaków w miejskich instytucjach. Jest facylitatorką, trenerką i mentorką. Współpracuje z Mazowieckim Instytutem Kultury w ramach projektu Bardzo Młoda Kultura. Zaangażowana w inicjatywy dotyczące partycypacji dzieci i młodzieży.
Justyna Lipka – psycholożka i absolwentka seksuologii klinicznej. Pracowniczka Instytutu Psychologii Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, prowadzi zajęcia na Uniwersytecie SWPS i Uniwersytecie WSB Merito. W pracy dydaktycznej wykorzystuje elementy psychologicznej pracy z filmem. Współredaktorka książki popularyzującej psychologiczną pracę z filmem „Filmowe spotkania z psychologią” (2020) oraz programów warsztatów psychologicznej pracy z filmem dotyczących regulacji emocji. Realizuje swoje zainteresowania prowadząc prelekcje i warsztaty. Jako prelegentka regularnie uczestniczy w wydarzeniach z cyklu „Filmowe spotkania z psychologią”, organizowanego przez Kino Światowid w Katowicach. Regularnie bierze czynny udział w międzynarodowych konferencjach naukowych. Interesują ją oddziaływania związane ze stresem mniejszościowym. Współprowadziła warsztaty psychologicznej pracy z filmem podczas obu edycji Kongresu Kobiet Queer Lesbikon (2023, 2024), organizowanego przez Stowarzyszenie Tęczówka w Katowicach dla społeczności queerowych kobiet. W pracy z osobami w gabinecie ważny jest dla niej indywidualny świat przeżyć, z uwzględnieniem kontekstu społeczno-ekonomicznego codziennego funkcjonowania.
Katarzyna Radzikowska – trenerka sTOP i dyrektorka stowarzyszenia ds. partnerstw, pedagożka, instruktorka ZHP. Od ponad 20 lat prowadzi działania edukacyjne, pracuje m.in. z młodzieżą i z youth worker_kami. Autorka i koordynatorka programów edukacyjnych. (Współ)tworzyła i realizowała zajęcia i projekty m.in. dla sTOP-u, Światowego Stowarzyszenia Przewodniczek i Skautek, Fundacji Szkoła z Klasą, UNICEF-u, Polskiej Akcji Humanitarnej, Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN. Prowadzi kursy liderskie dla młodych osób dorosłych. Mentorka nauczycielek i pracowników kultury, m.in. w warszawskim projekcie Wdech. Opowieść o czystym powietrzu (fundacja Na Miejscu) i projekcie Włącznik na temat wdrażania polityk młodzieżowych w lubelskich instytucjach kultury (fundacja 5Medium). Współorganizatorka wydarzeń sieciujących m.in. dla Fundacji Orange, ZHP
i Dolnośląskiego Wojewódzkiego Zespołu Koordynacji.
Marcin Mitzner – dyrektor programowy Ale Granda, trener sTOP i twórca ponad 450 gier edukacyjnych. Absolwent Instytutu Stosowanych Nauk Społecznych, Akademii Pedagogiki Specjalnej
i Szkoły Treningu Grupowego. Realizował projekty grywalizacyjne m.in. dla Narodowego Centrum Kultury, Muzeum Historii Polski, Fundacji Orange, Centrum Edukacji Obywatelskiej, Fundacji Cała Polska Czyta Dzieciom czy Instytut Pileckiego w Berlinie. Realizuje działania lokalne i projekty społeczne ze szkołami i instytucjami kultury włączające osoby uczestniczące w partycypacyjne procesy projektowania gier. Specjalizuje się w edukacji obywatelskiej, historii lokalnej i procesie grupowym. Laureat Warszawskiej Nagrody Edukacji Kulturalnej, Mazowieckiego Impulsu Kultury i Słoneczników Czasu Dzieci. Wykłada na Akademii Górniczo-Hutniczej oraz w Warszawskim Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń. Autor tekstów na temat gier, ich zastosowania i popularyzacji dla m.in Tekstualiów, Labib czy Nocy Bibliotek.
****
II Warszawska Konferencja Pracy z Młodzieżą jest realizowana w ramach warszawskiej polityki młodzieżowej pn. „Młoda Warszawa. Polityka młodzieżowa m.st Warszawy”, która jest spójna ze strategią rozwoju miasta #Warszawa2030. W polityce zostały określone m.in. najważniejsze obszary działań, wartości, którymi miasto powinno kierować się w pracy z młodymi, a także podstawowe zasady takiej współpracy. Wszystko po to, aby Warszawa stała się miastem przyjaznym młodym ludziom. Jednym z priorytetowych kierunków okazała się troska o osoby dorosłe pracujące z młodzieżą i na jej rzecz, wszędzie tam, gdzie na co dzień pojawiają się młodzi ludzie.